در هیأت دولت بررسی می شود
آیین نامه جذب، هدایت و توزیع کمکهای خارجی در مدیریت بحران
سربداران - وزارت کشور به منظور بهرهگیری از کمکهای بشردوستانه بینالمللی به عنوان مکمل اقدامات دولت ایران آییننامه جذب، هدایت و توزیع کمک های خارجی در مدیریت بحران را به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت ارائه کرده است.
به گزارش سبزوارنیوز ، این وزارت در پاسخ به شرایط اضطراری، در اجرای بند (ج) و (و) ماده (۹) قانون مدیریت بحران کشور، پاسخ به شرایط اضطراری، حوادث و سوانح و رسیدگی به نیازهای مردم آسیبدیده بر اساس اصل حاکمیت دولتها، از جمله وظایف دولتِ همان سرزمینی است که سانحه در آن اتفاق افتاده است. بااینحال، ممکن است دامنه خسارات وارده به یک جامعه بهاندازهای باشد که به دلایل مختلف از توان دولت ملی خارج بوده و نیاز به کمک جامعه بینالمللی وجود داشته باشد.
به عبارت دیگر در بسیاری از سوانح طبیعی که امروز با مقیاس بزرگ رخ میدهد، پاسخ موثر به نیاز جوامع آسیبدیده از طریق دریافت کمکهای بینالمللی صورت میگیرد. از دیدگاه راهبردی این که دولتی پذیرای کمکهای بینالمللی اعم از نقدی و غیرنقدی باشد، نشاندهنده آن است که فرضهایی را مورد لحاظ قرار داده است. یک دولت ممکن است به دریافت کمک خارجی به دید یک عملیات ضروری که جایگزین ناتوانی ملی در پاسخ است نگاه کند و دولت دیگر آن را مکمل اقدامات پاسخ خود بداند.
بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، از جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمکهای دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی و ایجاد چارچوبهای لازم برای همکاری موثر در سطح منطقهای و بینالمللی از جمله تهیه دستورالعملهای جذب و توزیع کمکهای خارجی با رعایت اصل (۸۰) قانون اساسی به عنوان وظایف سازمان مدیریت بحران کشور یاد شده است.
در همین راستا پژوهشکده سوانح طبیعی که مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آییننامههای اجرایی و تصویبنامههای موردنیاز قانون مدیریت بحران کشور را بر عهده دارد، در اجرای بند (ج) و (د) ماده (۹) این قانون، تدوین آییننامه جذب، هدایت و توزیع کمکهای خارجی در مدیریت بحران را در دستور کار قرار داد.
در این آیین نامه و با توجه به وضعیت کشور از نظر شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و جایگاه ایران در ردهبندی بینالمللی، سناریوی دوم مورد اشاره در سطرهای گذشته، یعنی رویکرد دریافت کمک خارجی بشردوستانه بهعنوان مکمل اقدامات دولت در پاسخ اضطراری در نظر گرفته شده است.
این رویکرد، مستلزم بهکارگیری ابزاری داخلی است که با ابزارهای بینالمللی هماهنگ بوده و مطابقت داشته باشد. ابزارهایی که علاوه بر تسهیل مشارکت، ضمن تاکید بر لزوم توانمندسازی جمعیت آسیبدیده، با سرعت و دقت بتواند شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی را فراهم کند.
هم اکنون آیین نامه یادشده که به استناد بند (ج) و (و) ماده (۹) قانون مدیریت بحران کشور، تدوین شده، از سوی وزارت کشور جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به هیأت دولت ارائه شده است.
انتهای خبر/د
کد خبر : 1975
تاریخ انتشار : 4 سال پیش