به گزارش سبزوارنیوز، در آن زمان اشاره کرده بودم که دوستان مسئول بیایند و نتیجه ۴ سال مطالعه اجرای طرح محور مواصلاتی «معلمان – طرود – احمد آباد – روداب» را برای برون رفت شهر روداب از بن بست، منتشر نماید.
اگرچه این مطلب هیچگاه از جانب هیچ مسئولی مورد توجه قرار نگرفت اما به سبب اهمیت موضوع ابتدا آن را مجدد بازنشر داده و سپس طی هفته های آتی تلاش خواهم کرد تا در همین خصوص اطلاعات جامع تری را برای همشهریان عزیز، بازگو نمایم.
اما مطلب آن روز:
بخش روداب در عرض ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۸ دقیقه شرقی واقع شده است این بخش با وسعت ۴۹۴۲ کیلومتر مربع وسیعترین بخش کشور می باشد. تمامی ساکنین بخش روداب شیعه و این بخش در ۸ سال جنگ تحمیلی ۷۱ شهید تقدیم به اسلام و انقلاب نموده است.
به علت گستردگی خاص بخش روداب سه دهستان فروغن ( جلگه ای) خواشد (کوهستانی و تپه ای) کوهمائی (کویری و نیمه کوهستانی) متمایز از یکدیگر بوجود آمده اند.
بخش روداب که به جرأت می توان گفت غنی ترین بخش از لحاظ معادن مختلف در کشور می باشد متأسفانه به جهت قرار گرفتن در بن بست ارتباطی نتوانسته آهنگ رشد مطلوب به خود بگیرد و همچنان جزء بخش های محروم باقی مانده است.
اما مطلع شدیم (فروردین ۹۳) :
با تلاش نمایندگان مردم شهرستان سبزوار و چند تن از نمایندگان محترم دیگر شهرستانها طرحی کوتاه کننده و میانبر از محور مواصلاتی اصفهان به مشهد مقدس که رابط بدنه مرکزی کشور به شمال شرق ایران است در دست مطالعه می باشد . مسیر کوتاه کننده ی معلمان – طرود – احمد آباد – روداب – سبزوار به جای مسیر معلمان دامغان.
در نامه ای که توسط نمایندگان به مقام عالی وزارت راه و شهر سازی ارسال شده، آمده است در صورت اجرای طرح فوق ارتباط مرکز با شمال شرق کشور ۲۰۰ کیلومتر کاهش می یابد؛ که باعث منافع استانی، منطقه ای و ملی است.
نمایندگان در این نامه خواستارتسریع بخشیدن به ادامه مطالعات و اجرای طرح مذکور شده اند.
پیگیری های یک خبرنگار
خبرگزاری محلی سبزوارنیوز که در جریان دیدار مهندس کاظمی (مشاور عالی وزارت راه و پیمانکار) با محمدعلی طالبی (شهردار سبزوار) در جریان انجام مطالعات امکان سنجی جاده "طرود - روداب" توانست از این طرح پنهان از نظر مردم و نمایندگان شهرمان خبردار شود، بلافاصله پی گیری های خود را در این خصوص به صورت دامنه دار انجام داد.
جواد دباغی مقدم در این خصوص گفت: در نخستین گام ارتباط گرفتیم با نمایندگان و مسئولان استان اصفهان و هنگامی که نظر مساعد ایشان و امضاء آقایان فولادگر و سعادتی نمایندگان فولادشهر و نجف آباد را مشاهده کردیم، مصمم شدیم سهم خود را برای برون رفت منطقه صنعتی و معادن موجود در منطقه روداب را به صورت ویژه ادا نماییم.
وی گفت: وجود دو ویژگی مهم در توجیه پذیر بودن این پروژه ما را برآن داشت تا به سراغ تمامی مهندسین و مشاورین این طرح برویم و دریافتیم که "کویر" پس از حمله نافرجام سیاسی نظامی آمریکا به منطقه طبس نیازمند بهره برداری ویژه است چرا که وجود جاده ضمن بالا بردن ضریب امنیت کویر، دسترسی حوزه های مختلف را بالا می برد.
سردبیر خبرگزاری سبزوارنیوز اضافه کرد: با احداث این جاده سبزوار عملا برسر یک پنج راهی مهم قرار می گیرد که می تواند در تغییر اداره راه و شهرسازی به اداره کل را منجر شود و این امر به تنهایی در استان شدن دیار سربداران سهم بسزایی خواهد داشت همچنین با بهره برداری از این جاده کارخانه سیمان لار سبزوار و همچنین معادن سنگ آهن، منگنز و منیزیوم موجود که بیشترین بهره را در کارخانجات فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بخود اختصاص می دهد، می تواند در ترانزیت این منطقه مثمر ثمر باشد.
وی گفت: ۱۴ آیتم مهم در مطالعات سالهای ۸۹ و ۹۰ احداث جاده را با توجه به امضای چندین نماینده مجلس شورای اسلامی در استانهای اصفهان و حتی جنوبی کشور، این فرصت و زمینه را به وجود می آورد تا در کاهش مصرف سوخت و انرژی که به تنهایی معضل بسیار بزرگی برای کشور در شرایط کنونی اقتصادی با آن دست به گریبان است، موثر باشد.
به گفته دباغی مقدم کاهش قابل توجه بار ترافیکی از جاده تهران - مشهد، بهره وری جمعیت چند میلیونی این مسیر و بخصوص ساکنان کویر، ایجاد یک محور تازه در دل کویر، بالابردن ضریب امنیتی ناحیه کویر مرکزی ایران و بخصوص سوق الجیشی بودن اتصال نقاط مورد بحث و همچنین رونق اقتصادی در کویر و حاشیه آن، مقرون به عدالت بودن اجرای پروژه یادشده از جمیع جهات و برخورداری از اولویت بسیار بیشتر آن نسبت به سایر پروژه های مشابه در مقام تطابق با آنها" از ویژگی های مهمی است می که می توان برای آن برشمرد.
دباغی مقدم گفت: به هرحال کمیسیون ۲۱۵ دلایلی را برای مسکوت گذاردن این پروژه مطرح کرده است که نشان می دهد چنانچه فرد یا افرادی پیگیر مطالبات مردم این ناحیه باشند، با عنایت به آنچه که با اخذ رأی کمیسیون دولت بلافاصله ردیف بودجه را برای آن مقرر خواهد کرد، از جمله مهمترین وظایفی است که می تواند امروز بر دوش نمایندگان مردم سبزوار و شهرهای همجوار و همچنین معاونت محترم استانداری و فرماندار سبزوار باشد.
شایان گفتن است سازمان برنامه بودجه نهادی است که در صورت ورود نمایندگان محترم و وجود افراد و ارتباطات خوبی که می شود با آن برقرار کرد، سازوکار اخذ نظر کمیسیون ۲۱۵ تسهیل می شود و سپس اجرای پروژه یادشده نیز طبیعتا محقق خواهد شد.
ضمن اینکه شهرداری روداب نیز ۸۰ درصد سهم خود را برای احداث جاده سبزوار - روداب ادا کرده که این اقدام بسیار قابل توجه و مهم است.
انتهای پیام/د