دیدگاه کارشناسان آموزش حول محور آموزش غیرحضوری
كاچى بهتر از هيچ است
سربداران - آموزش و پرورش از بحثهای مهم در توسعه ملی کشورهای دنیاست که با همهگیری ویروس کرونا این آموزش مورد چالش قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سبزوارنیوز ، دکتر ابراهیمی کارشناس حوزه آموزش با اشاره به چالشهای آموزش غیرحضوری که برای معلمان و دانشآموزان وجود دارد، گفت: آموزش و پرورش با چالشهای زیادی مواجه شد، که از بزرگترین این چالشها، نحو تعامل با دانشآموزان به صورت غیرحضوری بود. آموزش و پرورش پیشنهاد پلتفرم شاد را داد که از همان ابتدا با مشکلات فراوانی از جمله عدم ورود دانشآموزان به شاد مواجه بود و در کنار برنامه شاد، پیشنهاد به استفاده از پلتفرمهای دیگری شد که تا حدودی توانست مشکلات بهوجود آمده را کاهش دهد اما همچنان این مشکلات باقی است. در کنار این آموزشهای غیرحضوری شرایط استرس و اضطراب برای همه ذینفعان حوزه آموزش ایجاد شد از مدیر مدرسه گرفته تا معلم، معاونین ، والدین و دانشآموزان.
توفیق اجباری
وی درمورد تبدیل تهدید به فرصت در آموزش اظهار داشت: مسئله مهمی که در آموزش بهوجود آمد، امکان تکرار دروس ضبط شده برای دانشآموزان بود، که عملا چنین فرصتی در فضای حضوری ممکن نبود.
وی درمورد خط قرمز بودن موبایل و جلوگیری از نفوذ تکنولوژی در دانشآموزان خاطرنشان کرد: چندی پیش موبایل به مثابه موجودی خطرناک تعریف میشد، اما ما نمیتوانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم و هماکنون هم از خطرات آن کاسته نشده ، ولی به مرور زمان این ذهنیت شکل میگیرد که چطور میتوان از یک تکنولوژی به نحو احسن استفاده کرد، که هم با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند و هم مدیریت تکنولوژی را یاد بگیرند.
حجم کار دبیران بیش از گذشته شده است
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا با مجازی شدن آموزش، حجم کار از سوی دبیران کاهش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: زحمت دبیران در این مدت به شدت زیاد شده است و تا نیمههای شب دبیران مشغول فیلمبرداری و ارسال فایل درسی و تصحیح اوراق هستند و حجم کار هم به شدت زیاد شدهاست.
دانشآموز باید علم و دانش خود را بسازد
دکتر بابلی بهمئی، رئیس اداره مشاوره شهر تهران درخصوص رصد مشکلات دانشآموزان اضافه کرد: باید بتوانیم این چالشها را (هم مثبت هم منفی) با فراوانی و پژوهشها رصد کنیم. به عنوان مثال در مکتب رفتارگرا که نگاه چارچوبی دارد به این نکته توجه میکند، که آیا این دانشآموزان تکانشی هستند یا تاملی، آیا این دانشآموز میتواند مداد را درست در دست بگیرد؟ از این نگاه آموزش پر چالش خواهد بود. اما در مکتب سازندهگرا که نمود شرایط حاضر ماست ، معتقد است این دانشآموز است که باید علم و دانش خود را بسازد.
برنامه درسی پنهان بر روی رفتار و کردار ما تاثیر میگذارد
وی درمورد تاثیرگذاری برنامه درسی پنهان اظهار داشت: خانوادهها شرایط را برای دانشآموزان مطابق چارچوب کلاس فراهم کنند.
اگر معلمی برای تکلیفی زمانی درنظر میگیرد، درهمان زمان تعیین شده، تکالیف انجام شود.
و اینکه دانشآموز سر تایم درسی در کلاس حضور یابد، زمانی برای استفاده از موبایل درنظر گرفته شود، تمرینهای بدنی مطابق با مدارس دنبال شود. بنابراین اگر با برنامه پیش برویم حتی مشکلات چاقی فرزندان را هم میتوانیم کنترل کنیم.
رسانهها بر روی تمرکز تاثیر گذارند
بهمئی در مورد تاثیرگذاری رسانههای جمعی بر روی تمرکز دانشآموزان ادامه داد: همین که دانشآموز برای مرور دروس، کلیپ درسی را جلو و عقب میبرد و در فضایی بدون حضور همکلاسی قرار دارد ، بر روی تمرکز تاثیر گذار است.
رئیس مشاوره شهر تهران در پاسخ به این سوال که در طی این مدت، در کودکان شاهد اختلالاتی از جمله روانپریشی بودهایم، اضافه کرد: با قاطعیت نمیتوان در این مورد اظهارنظر کرد. اما آزمونهایی از سوی وزارتخانه برای دانشآموزان بهویژه پایه هفتم و هشتم درنظر گرفته شده است و توصیه میکنم دانشآموزان به صورت فردی پرسشنامه سلامت روان خود را پر کنند.
بنابراین درصورت بروز این مشکلات، والدین میتوانند این موضوع را با مشاور مدرسه، مدیر و حتی میتوانند از طریق سامانههای همگام به نشانی http://hamgam.medu.ir اقدام کنند.
انتهای پیام/ن
کد خبر : 3890
تاریخ انتشار : 4 سال پیش