به گزارش سبزوارنیوز ، محمدرضا آهنچیان، در واکنش به اینکه برخی پایان نامههای دانشجویی پس از جمع آوری به ضایعاتی فروخته شده یا تبدیل به زباله میشوند و در پاسخ به سوالی درباره چرایی تداوم ارائه پایان نامهها به شکل کاغذی بیان کرد: در این باره میخواهم دو نکته را مطرح کنم، نکته نخست اینکه پایان نامه یا رساله امر یا موضوع عارضی بر یادگیری دانشجو نیست، بلکه هسته اصلی و قلب آموزش دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی است.
هر پایان نامه یا رساله (پارسا) از دو وجه بالفعل و بالقوه ارزشمند است. وجه بالفعل آن لازمه تکمیل یادگیری و تحقق آموزش دانشجو است در حالی که برای وجه بالقوه آن چنین الزام و کاربردی وجود ندارد.
در وجه بالفعل دانشجو موظف است تا پارسای خود را بگذارند که از آن طریق یادگیری خود را گسترش و عمق بدهد. در طراحی و اجرای هر پارسا، هم دانش تخصصی که دانشجو طی دوره تحصیل خود فراگرفته است به طور کلی مورد مرور و استفاده قرار میگیرد و هم دانش روش تحقیق او که برای آینده شغلی و حرفهای حائز اهمیت است.وجه بالقوه هر پارسا، امکان پذیری کاربرد آن است؛ یعنی پارسای انجام شده که وجه بالفعل آن محقق شده باشد، اگر کاربرد هم پیدا کند و بتواند به طور مستقیم گرهی از جامعه باز کند، نوری بر نوری افزوده است و دامنه آثار آن از دانشگاه و فرایند تحصیل دانشجو فراتر میرود که این دستاورد مورد تاکید وزارت علوم است.
با این توضیح میخواهم خواهش کنم تا همگی از اصطلاح بیارزش یا بیفایده برای هیچ یک از پارساهایی که توسط دانشجویان سخت کوش در دانشگاههای خوب کشور انجام میشود، استفاده نکنیم.
وی افزود: نکته دوم هم این که در سال ۱۳۹۷ معاونت آموزشی وزارت علوم، طی بخشنامهای اعلام کرد که تمام پارساها باید در نسخه غیرکاغذی آماده و ارائه شود. وزارت علوم بر این موضوع اصرار دارد و اطلاع دارم که درصد بسیار بالایی از دانشگاههای کشور از این قاعده تبعیت میکنند.
انتهای پیام/د