دکتر صمدی راد
کسانی که قرار است در آینده سکان مدیریت را بدست گرفته و قاطبه جامعه کشور را تشکیل دهند.برای ارتباط و تعامل با این نسل باید به لحاظ رفتاری و شخصیتی و روانی آن را بهتر بشناسیم.
دوستان ارجمندم.
نسلی که در دهه هشتاد و نود کشور متولد شده نسل متفاوتی است.جامعه شناسان و روان شناسان به این نسل. نسل z می گویند.بهتر است ماهیت واقعی این نسل را واکاوی کنیم.
نسل z نسلی است که هیچ تصوری از دنیای بدون اینترنت ندارد و علایقش به تکنولوژی ارتباطی و شبکه های مجازی گره خورده است.
نسل هزاره سوم که تصویر محور است تا متن محور. آیکون ها. تصاویر. استیکرها و ایموجی ها برایش جاذبه بیشتری دارند تا خواندن متن و دقیق شدن به فرهنگ مکتوب.
ارتباط شفاهی و دیداری را به ارتباط نوشتاری و مکتوب ترجیح می دهند. اهل ایجاز و اختصارند چون بسیار کم حوصله و عجولند.
معاشرت پذیری کمتری دارند و بیشتر فردگرایند تا جمع گرا .دنبال راه های کوتاه و موجز برای موفقیتند و در عین حال اهل ریسک بالا و آزمون و خطا. ماجراجو و اهل استدلال عقلی اند و دیر متقاعد می شوند و باید با استدلال عقلی و منطقی قانعشان کرد نه عاطفی و اخلاقی.
به سلسله مراتب و بزرگتر و کوچکتر اعتقاد چندانی ندارند و اهل برنامه ریزی دراز مدت نیستند. بدلیل تردید به آینده به نوعی در زمان حال زیست می کنند و نوعی رهاشدگی و متکی به خود با علایق و خواسته های مختص خودشان هستند.
حتی مسائل زندگی را زیاد جدی نمی گیرند و گاه مسایل را به مسخرگی و شوخی برگزار می کنند.در عین حال صراحت و شجاعت دارند و علاقه به صلح و عدالت خواهی بینشان دیده می شود.
بنابراین قضاوت کردن در مورد آنها با این ادبیات که ضد فرهنگ و غیر منطقی و بی ادب و...هستند درست نیست.
هر نسل خواسته ها، دغدغه ها و ویژگی های خود را دارد. باشناخت درست از این مختصات است که می توان با این نسل ارتباط برقرار کرد.
انتهای پیام/د