نام کوروش در کتاب مختصر تاریخ الدُّوَل (سده هفتم هجری قمری)
کوروش با خواهر رزوبابیل پسر شلائیل پسر یویاخین پسر یویاقیم پادشاه یهودا ازدواج کرد. چون زفاف به انجام آمد، مقام آن زن در نزد او بسی فرا رفت و او را گفت: از من هر چه می خواهی بخواه.
زن از او خواست که بنی اسرائیل را به اورشلیم بازگرداند و آنان را اجازت دهد تا آن شهر را عمارت کنند.
کوروش بنی اسرائیل را گرد آورد و آنان را مخیّر کرده گفت: هر که دوست می دارد به اورشلیم رود برود و هر که می خواهد اینجا بماند.
آنان که به سرزمین خود بازگشتند پنجاه هزار مرد بودند،افزون بر زنان و کودکان. چون به اورشلیم رسیدند رزوبابیل پادشاهشان شد و یشوع پسر یوزاداق رئیس کاهنانشان.
فرشته خداوند از این دو به زکریای نبی چنین خبر داد: این دو راهنمایان هستند و در برابر خداوند به عبادت خواهند ایستاد.
این گروه اندک از بنی اسرائیل در سال اول پادشاهی کورش به اورشلیم رفتند و همت به عمارت آن گماشتند و چون فلسطینیانی که در همسایگی شان بودند آزارشان می دادند، بر آوردن بنای معبد به کندی پیش می رفت و چهل و شش سال مدت گرفت.
یوحنای انجیلی چنین گوید. از آمیزش کوروش با نسل داوود اشعیای نبی پیش از اینها خبر داده بود. مقام دانیال روز به روز به نزد کوروش افزون می شد..
دوستان توجه فرمایند که نقل مستقیم از کتب قدیم دلیل بر صحت و درستی اطلاعات نیست. صرفا جهت آشنایی دوستان به اسامی برخی کتب مهم تاریخی و یک سری اطلاعات است.
یک نوع ارتباطی است بین ما و محققی که سده های دور می نوشت و می اندیشید. عملا در دوران پس از اسلام محدود کتابی یافت می شود که از کورش و شاهان هخامنشی نامی گفته باشد ولی چند کتابی هست که نویسنده احتمالا کتاب تورات و برخی کتب یونانی مانند هرودوت را دیده بود و چیزهایی نوشتند.
شاید همین نویسندگان درکی از پادشاهی کورش و هخامنشیان نداشتند و صرفا روایتی کرده اند. و این را بگویم که ما واقعا نمی دانیم حکومت های ایران باستان خصوصا هخامنشیان و اشکانیان برای پادشاهی خودشان چه اسمی را استفاده می کردند و چنین اسامی براساس یکسری شواهد در دوران جدید نامگذاری شده است.
ابن العبری
مختصر تاریخ الدُّوَل
ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران
انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۷، ص ۶۳ و ۶۴
انتهای پیام/د