به گزارش سبزوارنیوز ، برگزاری نمایشگاه نقاشی بهروز قزلباش بهانه ای شد تا با او به گفت و گو درباره نقاشی بنشینیم. پیش از این از قزلباش در ادبیات ، شعر و قصه آثاری به چاپ رسیده است.کتاب هایی مانند، " تناقض ابروها" ، در باغ لیلی" در شعر، و "خبر برای رادیو" و " خبر نرم" در زمینۀ ارتباطات اجتماعی و رسانهای به چاپ رسیده است. قزلباش می گوید: «"احساس هنرمند" و "بیان" این حس با عناصر بصری در هنر برآمده از رویکرد مدرن، اثر مستقیم دارد. مثل تاثیر حال نوازنده بر قطعهای که می نوازد، در نقاشی احساس هنرمند بر واتاب یا پژواک "تخیل"؛ در بازنمایی آن موثر است.»مشروح این گفت و گو از نظرتان می گذرد.
پیش از این در یک مصاحبه گفته اید که به نقاشی مدرن علاقه دارید، چه خصوصیاتی در نقاشی مدرن هست که این سبک را انتخاب کرده اید؟
امکان و انرژی فراوانی که در"بیان تازه" در ایده های مدرن، وجود دارد مرا به آن سمت کشید و به این روش علاقمند شدم. اما شاید مهمترین دلیل آن تغییر نظام زیبا شناسی از نظام سنتی در میان مخاطبان به نظام یا رویکرد "سابژکتیویته" است که این کشش را ایجاد کرده است.
نظام زیبا شناسی سنتی بر چه مولفههایی متکی است؟
در تفکر سنتی، سوژه نقاشی، با طبیعت نسبت تام دارد. چه بیجان چه جاندار و نویی بازنمایی از آن مورد توجه است . در این روش نگاه نقاش تاثیری در تابلو ندارد. بلکه آن صرفا بازنمایی می کند. درخت و دریا و منظره و حیوان و انسان و... همانطور که در طبیت است با مقیاس های کوچکتر واقع نمایی می شود. در این نگاه هرچند طبیعت هنر نیست اما برگرفت های نقاشی از طبیعت هنر است.خیال نقاش در این سبک جای چندانی ندارد، بلکه منحصرا این بازنمایی است که مهارت هنری را می طلبد. حتی اگر یک اثر، تخیل هنرمند هم باشد، انتخاب های نقاش، چیدمانهایش و پیرایش طبیعت هنگام نقاشی، به نحوی است که می توان اصل آن را در طبیعت یافت. بنابراین نقاش اجازۀ دخل و تصرف در سوژه را ندارد. در حالی که این دخل و تصرف در سوژه، اگر ماخوذ از طبیعت باشد حد و حصری ندارد.ضمن آن که در نقاشی مدرن، تخیل بجای طبیعت می نشیند و نقاش یک امر خیالی را به تابلو تبدیل می کند.
مثلا "فرشته ای سوار بر اسب بال دار در آسمان" را در نظر بگیرید."فرشته "امری تخیلی است که سوار بر "اسب"( عنصری طبیعی) (بالدار بودن اسب تصرف در اصل طبیعی اسب است) در آسمان، که جایی غیر طبیعی برای اسب در طبیعت است اما بالدار بودن آن میتواند در آسمان بودن آن را توجیه کند.
در نقاشی مدرن چه چیز دیگری بر زیبا شناسی اثر گذار است؟
"احساس هنرمند" و "بیان" این حس با عناصر بصری در هنر برآمده از رویکرد مدرن، اثر مستقیم دارد. مثل تاثیر حال نوازنده بر قطعه ای که می نوازد، در نقاشی احساس هنرمند بر واتاب یا پژواک "تخیل"؛ در بازنمایی آن موثر است. مهم تر این که احساس بر بازنمایی صرف سوژه ارجحیت دارد.
در نظام سنتی زیبا شناسی، هنرمند بر ارایه سوژه تمرکز دارد ولی در نقاشی مدرن، بیان خویشتن هنرمند در درجۀ نخست اهمیت قرار دارد.انگار که خود نقاش سوژه است نه چیزی دیگر. چون هنرمند در نقاشی مدرن درصدد نمایاندن چیزی نیست که دربرابر چشم اوست . بلکه تلاش می کند تا با استفاده ازابزار نقاشی مثل رنگ و خط، خودش را بیان کند.
یعنی دریافت نقاش از احساسش ناشی میشود؟
بله. دقیقا. دریافتگری از خیال و عناصر بیرونی که با تصرف خیال نقاش در آن به قصد بیان حسی از نقاش در تابلو نقش میبندد، درونمایه اصلی هنر مدرن است.
پرداختن به جزییات مثل زمینۀ سوژه یا جزییات مبتنی بر پرسپکتیو و ریزه کاری در نقاشی مدرن چه اهمیت یا جایگاهی دارد؟
رویکرد هنرمند به موضوعات مختلف در این موضوع تعیین کننده است. ممکن است یک تابلو بسیار ساده و بدون ریزه کاری های مرسوم خلق شود یا جزییات بیان احساس نقاش را به عهده بگیرد. مثلا کلود مونه در "نیلوفرهای آبی" بر خلاف دیگر آثارش به میزان قابل توجهی از ریزهکاریهایِ کارش کم کرده و با زبان سادهای، دریافتش را از آبی آسمان ، پژواک و سطح آب را بازنمایی کرده است.
امروزه نقاشی مدرن تحت تاثیر چه چیزهایی است؟ مثلا نقاشی دیجیتال آیا یک فرایند هنری اصیل به حساب می آید؟
نه فقط نقاشی بلکه می شود گفت همه ارکان زیست بشر امروز تحت تاثیر"سرعت در تغییر فناوری و به روز شدن های دایمی آن است. از سوی دیگر گسترش دانش و افزایش درک علمی از جهان زیست ما را تحت تاثیر قرار می دهد. نقاشی هم که ویژگی عمده اش ظاهرا حذف ارتباط با برخی از منابع سنتی است، خود مدعی ایجاد تغییر است. می شود گفت که ارزشها و اعتقادات و آگاهایی های گسترده جدید در قرایت های تازه از منابع سنتی، این هنر را تحت تاثیر خود قرار داده است. نقاشان مدرن منابع اورژینال و دست نخوردۀ فرهنگ های مهجور یا غیر بومی را به منزلۀ منابع الهام خود تلقی و کار می کنند.
نقاشی دیجیتال در واقع همان کشیدن یک تصویر به صورت ضربه به ضربه و با همان مدل قلم در دست گرفتن است، البته با این تفاوت که بوم و ابزارهای نقاشی همه دیجیتالی هستند.نوعی محیط تازه برای آفرینش و خلق است.
انتهای پیام/ع