به گزارش سبزوارنیوز ، بیشترین تمرکز دولتها برای یافتن جایگزینی بنزین و سوخت در خودروها است به گونه ای که امروز روسیه بعنوان بزرگترین تولیدکننده گاز در جهان، به همین سمت رفته است هرچند کشورهای توسعه یافته دیگری نظیر «فرانسه، بریتانیا، ترکیه، روسیه، لهستان، کره جنوبی و آمریکا» نیز ال پی جی را برگزیده اند.
سالهاست دولت وعده می دهد و این وعده ها هربار در لابلای خبرهای خوب و بد گم می شود. موضوعی که حالا دیگر خیلی ها می دانند چرا دولت آقای روحانی نمی خواهد بهترین سوخت برای خودروها را مردم کشورمان استفاده کنند! موضوعی که در غفلت رسانه ای گاه و بیگاه درباره آن فقط وعده می شنویم.
این مهم زمانی بیشتر آزاردهند می شود که شاهد هستیم، مصرف ال پی جی برای خودروها در داخل کشورمان که بر روی مهمترین میادین گازی جهان هستیم، منع می شود! تحت پیگرد قرار می گیرد و متأسفانه شهرداری های کشور نیز هنوز از ظرفیت و اهمیت آن برای سالم سازی هوای شهرها، بی اطلاع هستند.
در این کشورها جایگاههای اختصاصی سوخترسانی فراوانی وجود دارد تا امکان سوختگیری با الپیجی فراهم شود. ترکیه و کرهجنوبی از بیشترین استفاده کنندگان از این سوخت در خودروها هستند و حدود پنج میلیون خودرو در ترکیه و دو میلیون خودرو در کره جنوبی از سوخت الپیجی استفاده میکنند؛ از جمله بیشتر تاکسیها در کره جنوبی از سوخت الپیجی استفاده میکنند.
ال پی جی سالم تر از سی ان جی و بنزین
در همین حال اینکه وزیر نفت کشوری که دومین تولیدکننده گاز جهان لقب دارد، از این موضوع نگران است و در کمال تأسف می گوید: هر چه الپیجی عرضه میکنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف میشود. بسیاری از مالکان خودروهای گازسوز این روزها با گران شدن بنزین به سراغ کپسولهای الپیجی رفته و از آن به عنوان سوخت خودرو استفاده میکنند. یعنی اگر یک کپسول را ۱۵ هزار تومان هم بخرند باز هم قیمتش معادل بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان میشود. الان اکثر مصارف الپیجی صرف سوخت خودروها میشود!
و این در حالیست که سالها وزارت نفت ایران برای گسترش استفاده از سیانجی یا گاز طبیعی سرمایهگذاری کرده بود و استفاده از گاز الپیجی را کنار گذاشته بود.
برخی معتقد هستند گاز الپیجی به دلیل راحتتر بودن در صادرات به خارج از ایران صادر میشود و گاز طبیعی که صادرات آن سختتر است در داخل ایران مصرف میشود.
البته بيژن زنگنه این موضوع را رد کرده و گفته است «در حال حاضر هیچ گونه صادراتی در خصوص الپیجی گرم صورت نمیگیرد و همه میزان تولید این سوخت در داخل کشور مصرف میشود.»
ایران در کنار روسیه از بزرگترین منابع گاز طبیعی در جهان است اما حتی در روسیه هم استفاده از گاز الپیجی بیشتر از سیانجی در خودروها متداول است.
برخی محدودیتهای فنی، استفاده از گاز الپیجی را در خودروها سادهتر کرده است. برای همین بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از الپیجی به جای سیانجی رفتهاند در کل اگر از نظر فنی موتور بر اساس گاز طراحی شده باشد آلودگی کمتری نسبت به بنزین و گازوئیل دارد.
الپیجی ترکیبی از گازهای پروپان و بوتان است؛ همان گازی که در کپسول خوراکپزی از آن استفاده میشود.
شرکتهای مختلف خودروسازی هم اقدام به عرضه خودروهای الپیجی-سوز میکنند. این در حالی است که تعداد کمی از این شرکتها خودروهای سیانجی-سوز استاندارد تولید میکنند.
روسیه و آمریکا هم با وجود اینکه از بزرگترین دارندگان مخازن گاز طبیعی مانند ایران در جهان هستند بیشتر از الپیجی در خودروها استفاده میکنند تا سیانجی.
روسیه و آمریکا برای حملونقل عمومی رتبههای ششم و دهم بزرگترین مصرفکنندگان الپیجی در جهان را دارند.
اما الپیجی نسبت به سیانجی چه مزایایی دارد؟
خودروهای الپیجی سوز با یک مخزن پر بیش از دو برابر خودروهای سیانجی سوز پیمایش دارند پیمایش ۴۰۰ کیلومتری با یک مخزن پر الپیجی قابل دسترس است.
برای خودروهای بنزینی که دو گانه سوز شدهاند الپیجی آسیب کمتری به موتور میزند و افت قدرت در موتور هم چندان زیاد نیست. از طرفی مخازن سوخت سیانجی چندین برابر مخازن الپیجی وزن دارند و این سبب میشود که خودرو گویی یک سرنشین اضافه را حمل میکند.
سوخت ال پی جی نسبت به تنظیم بودن پلاتین ماشین که در ماشین های قدیمی استفاده میشود حساس بود و در صورت تنظیم نبودن مقدار آلودگی هوای بیشتری نسبت به سوخت بنزین داشت ولی با توجه به حذف سیستم پلاتین در خودرو و جایگذینی ان با سیستم الکترونیکی این حساسیت دیگر وجود ندارد وسوخت ال پی جی مطمئنتر هستش وایمنی بالا تری دارد.
انتهای پیام/د