بهزاد طهماسبی
وارونگي هوا و و انباشت الاينده هاي سمي ، همچون چتري بزرگ روي آسمان شهرها بويژه تهران باز مي شود و نمايشگر هاي كنترل كيفيت هوا ساعت به ساعت اعداد بزرگتري را نمايش ميدهند .
با انكه وخامت هواي تهران و كلانشهرها پديده غيرقابل پيش بيني و اسراراميزي نيست اما سالهاست كه نگاه منفعلانه مديران و متوليان شهري به نزولات اسماني دوخته شده است . در اين ميان شهروندان هم در تبعيت از اين رويكرد منفعلانه ، حواس خود را به گزارش هاي هواشناسي معطوف كرده اند ، تا بلكه به بركت وزش نسيمي يا بارشي از اسمان ، ريه هاي خود را براي چند روز هم شده از هواي سالم پركنند .
اما همين گزارشهاي پاييزي هم از كم بارشي و خشكسالي حكايت دارد و شايد تداعي كننده سالهايي باشد كه اسمان ابي تهران براي هفته ها قابل رويت نبود و مسئولان بناچار به اجراي طرحهايي مانند تردد زوج و فرد از درب منازل روي اوردندو كركره مدارس را پايين كشيدند .
البته معادلات عبور و مرور شهري در يكي دو سال گذشته تا حد زيادي متاثر از همه گيري كرونا و تصميمات ستاد مربوطه بوده است و بسياري از سفرهاي شهري از جمله مهمترين ان سفرهاي اموزشي از كف معابر شهري حذف شده است .اما زمزمه فعاليت حضوري دانش اموزان در مدارس و ساير بخش هاي اموزشي به معني افزايش ٣٠ درصدي به ترافيك فعلي معابر كلانشهرها بويژه در تهران و كرج است .
در چند روزگذشته رانندگان تهراني ساعات پر ترافيك و نفسگيري را در معابر شهري و بزرگراهي تجربه كردند و در مقابل ، متوليان شهري در قدم نخست به افزايش ساعت طرح ترافيك بسنده كردند تا در واكنش به طومار در هم پيچيده ترافيك از برچسب بي تفاوتي در امان بمانند .
البته با اجراي طرح ترافيك و طرح محدود سازي ترددشبانه حساب رانندگان موجه و پربرخوردار از ساير رانندگان جداست اما در ساعتهاي اوج ترافيك همه عزيزان راننده و در مجموع شهروندان محترم در محدوده يا خارج از محدوده هاي تعيين شده ( بجز خطوط ويژه وخاص ) محكوم به سپري كردن عمرگرانمايه در ترافيك هستند .
طبق سنوات گذشته همچنان زير ساخت هاي معيوب و مشكل زا همچون تردد اتوبوس هاي فرسوده ، موتورسيكت هاي كاربراتوري ، ضعف سيستم حمل و نقل ريلي و فقدان جايگزيني تاكسي ها و خودروهاي فرسوده .. پابرجاست .
در چند سال گذشته اعمال سياست ترويج استفاده از خودروهاي هيبريدي و موتورهاي برقي با توجه به گراني اين گروه از وسايل نقليه جايگاه و پيش رفتي نداشته است .
بررسي ها نشان ميدهد ٦٠ درصد ناوگان اتوبوسراني تهران فرسوده و به شدت الاينده هستند و ٨٥ درصد موتوسيكلت هاي عبوري در اين كلانشهر همچنان با مدل كاربراتوري در امد و شد هستند و هر يك به تنهايي معادل ١٨ دستگاه خودرو استاندارد الايندگي دارند .
به عبارتي سهم الايندگي ٥٠٠ هزار موتورسيكلت كاربراتوري در هواي تهران به مرز ٢٣ درصد رسيده كه قابل تامل و اسفبار است .
ناكارامدي سيستم حمل و نقل عمومي از يكسو موجب افزايش خودروهاي تك سرنشين شده كه ره اوردي جز درجاكاركردن صدها هزار خودرو ، افزايش مصرف سوخت ، افزايش الايندگي هوا و تشديد ترافيك نداشته و از سويي ديگر به شمار طرفداران موتورسيكلت به عنوان وسيله نقليه اي به صرفه افزوده است كه در دورزدن ترافيك رقيبي جلودارش نيست .
بايد پذيرفت كه انتشار اين حد از الاينده هاي متحرك در كنار ساير منابع الوده كننده صنعتي و خانگي در كلانشهري مانند تهران چه خسارات مرگباري بهمراه دارد . با فرص پيش بيني ها از كمي بارشها در فصل پيش رو بايد نگران تبعات ناگواري باشيم كه سلامت جسم و روان شهروندان را به شدت تهديد مي كند و دامنه خسارات مالي ناشي از ان بار سنگيني است كه بر شانه هاي دولت و مردم افتاده است .
در شرايطي كه اقلام روزانه و مايحتاج عمومي مردم هر روز ركورد جديدي را ثبت مي كند بايد نفس كشيدن شهروندان را در الويت فهرست ضروريات زندگي مردم قرارداد .
قطعا بدون مصرف گوشت قرمز يا حتي مرغ و تخم مرغ كه اينروزها همه حواسها را به خود معطوف كرده مي توان به زندگي ادامه داد ، اما بدون ( هوا ) هرگز ..
مهمترين متاع حيات و ممات را دريابيد .
انتهای پیام/د